سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش جز به پرهیزگاری پاکیزه نگردد . [امام علی علیه السلام]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

استان اردبیل درمنطقه ای سردسیر و در شمالغربی فلات ایران با وسعت 5/17952 کیلومترمربع یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل میدهد. این استان بخشی ازفلات مثلثی شکل ایران درشرق فلات آذربایجان واقع میباشد که حدود 2/3 آن دارای بافت کوهستانی با اختلاف ارتفاع زیاد بوده و بقیه رامناطق هموار و پست تشکیل داده است . مرتفع ترین نقطه استان ،قله سبلان باارتفاع تقریبی 4811 میباشد.

این استان بالغ بر 1168011 نفر جمعیت در بین مدارهای 37 درجه و 45 درجه و 42 دقیقه طول شمالی و 48 درجه و55 دقیقه و 47 درجه و 2 دقیقه عرض غربی فلات ایران قرار گرفته است .

این استان از شمال به رود ارس ، دشت مغان و بال هارود در جمهوری آذربایجان ، از شرق به رشته کوهها ، دره ها و جلگه های بهم پیوسته استانهای زنجان و گیلان ، از غرب به استان آذر بایجان شرقی و از جنوب به استان زنجان محدود می گردد.

چهار شهرستان این استان در طول282،5 کیلومتر با جمهوری آذزبایجان هم مرز می باشد در 159 کیلومتر از این مرز رودهای ارس و بال هارود جریان دارد .

مردم این استان به علت وجود مراکز تجاری و اقتصادی و جاذبه های کناره خزر بیشترین روابط اقتصادی و اجتماعی خود را با استان گیلان برقرار نموده اند .

استان اردبیل در سال 1372 از محدوده سیاسی و اداری استان آذربایجان شرقی جدا و به عنوان استان مستقل مشتمل بر شهرستان اردبیل ، بیله سوار ، پارس آباد ، خلخال ،گرمی و مشگین شهر در تقسیمات کشوری جای گرفت و بر اساس تازه ترین تقسیمات کشوری اردبیل دارای نه شهرستان می باشد که شهرستانهای نیر و نمین به آن اضافه گردید .

 



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط بابک در جمعه 87/2/20 و ساعت 3:0 صبح | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    سارای
    ساوالان (سبلان)
    مقدس و محقق اردبیلی
    بایاتی
    استان مجازی اردبیل
    سرعین
    موقعیت اردبیل
    شیخ صفی الدین اردبیلی
    جغرافیای تاریخی اردبیل

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا